Laatu kannattavan kasvun mahdollistajana - Laatutekniikan perusteet
Suomessa on arvossaan viisas taloudenpito ja säästäminen on meillä hyve. Laatu- ja kehitysosastot on yrityksissä valjastettu säästämään rahaa ja poistamaan hukkaa. Mikä on ollut vaikutus? Suomen BKT ei edelleenkään kasva ja kauppatase on jatkuvasti negatiivinen, vaikka säästäväisyys on huipussaan. On siis aika herätä leikkaamisen jälkeiseen aikaan ja siihen, että tarvitsemme yrityksiin kasvun konkretiaa!
Mutta mitä käytännön keinoja kasvuun on? Puuttuva palanen tavoitteiden ja tekemisen välillä on laatu ja sen kahden näkökulman yhdistäminen.
Laadun moderni määritelmä sisältää liiketoiminnan kasvattamisen kannalta oleelliset kaksi asiaa: tuotteen ominaisuudet ja virheettömyyden.
- Asiakkaan tarpeisiin osuvat ominaisuudet mahdollistavat menestyvän kilpailun ja myynnin.
- Virheettömyys alentaa valmistuskustannuksia, vähentää tyytymättömyyttä, lisää asiakkaan uskollisuutta ja pienentää ympäristövaikutuksia.

Kerta toisensa jälkeen huomataan, että yritykset, jotka ovat sisäistäneet nämä kaksi periaatetta pärjäävät myös kansainvälisessä kilpailussa. Laatu on keino kilpailla ja luoda arvoa asiakkaalle!
Laatu mahdollistaa asiakasluottamuksen ja tyytyväisyyden kasvattamisen, jotka ovat aina pidempikestoisen ja kestävän asiakassuhteen pohja. Kyky suunnitella ja valmistaa tuotteita, jotka ovat ominaisuuksiltaan houkuttelevia ja jotka ovat vapaita virheistä ovat oleellisia rakennuspalikoita kannattavaan kasvuun. Tyytyväiset asiakkaat luottavat, kertovat tutuille ja ostavat uudestaan!
Laatu on usein käsitetty vain tuotannon ongelmaksi, mutta tämä on erittäin kapea näkökulma ja ilmeistä kaikille, jotka ovat kuunnelleet tuotannon yleisiä ongelmia. Laatua ei pääse pakoon ja se lävistää aina yrityksen koko toiminnan. Näin ollen koko organisaatiossa tulee olla perusymmärrys laadun merkityksestä ja laatutekniikasta yleisesti. Kussakin toiminnossa sitten sovelletaan tarvittavia ja hyvinkin erilaisia menetelmiä laadun suunnitteluun, ohjaukseen ja parannukseen.
Tee pesäero leikkaamisesta ja tutustu laatuun! Kysy lisää ja ilmoittaudu jo tänään!
Koulutuksen kohderyhmä
Tämä koulutus todellakin sopii kaikille ja tarkoitamme sitä! Päivän koulutus on tarkoitettu laatutietoisuuden nostamiseksi ja se on suunniteltu niin, että sekä yrityksen omistajat, johtajat, päälliköt että henkilöstö ja insinöörit ymmärtävät laadun tekemisen merkityksen laajemmassa kokonaisuudessa. Koulutuksessa ei ole esitietovaatimuksia ja se yhdistää käytännön tekemistä ja demonstraatioita niin, että osallistujat varmasti pysyvät hereillä ja saavat uusia ajatuksia modernista laadusta!
Yrityskohtainen koulutus
Tilaa yrityskohtainen koulutus omalle porukalle hintaan 2900 euroa + Alv 25,5 %. Koulutus pidetään paikan päällä tilaajan järjestämissä tiloissa sisältäen kaikki koulutuksen kustannukset.
8:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
9:00 | Avaus ja esittelyt |
9:15 | Mitä moderni laatu on? Ominaisuudet ja vapaus virheistä Keskeiset termit Laadun kolme rajaaKuinka laatua tehdään? Juranin kolme prosessia laadun johtamiseen Laadun suunnittelu, laadun ohjaus ja laadun parannusHarjoitus: laadun suunnittelu ja houkutteleva laatu Laadun ja vaihtelun teoria Tilastollinen prosesinohjaus (SPC) Vaihtelun luokat ja toimenpiteet Kyvykkyys ja monimutkaisuus Demonstraatio: Vaihtelu ja keskinäisvaikutukset tuotannossa |
12:00 | Lounas |
13:00 | Konkreettiset työkalut ongelmanratkaisuun Ongelmien tunnistaminen Syiden ideointi |
14:00 | Kahvi |
14:30 | Harjoitus Kertaus ja loppukeskustelu Yhteenveto |
16:00 | Tilaisuus päättyy |

Kouluttaja
Matti Pesonen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.
Lisätietoa
Kurssilla tutustutaan laatu-, eli poikkeamateoriaan, sen vaikutuksista toimintaamme ja laatuongelmien ratkaisemiseen. Osallistuja saa kuvan laatutekniikasta, sen konsepteista sekä siitä, kuinka laatua tehdään ja miten laatuongelmat ratkaistaan.
Opit ymmärtämään laatutyökalujen ja laatujohtamisen roolia laadunkehittämisen työssä. Opit laatutekniikan perustavaa laatua olevan pohjan, laatu- eli poikkeamateorian ja sen vaikutuksen laadun suunnitteluun, laadun ohjaukseen ja laadun parannukseen. Lisäksi koulutuksessa tutustut laatuterminologiaan ja voit keskustella alan ammattilaisen kanssa, mitä nämä tarkoittavat omassa organisaatiossasi.
Koulutus sopii kaikille tehtävästä, taustasta tai organisaatiosta riippumatta. Koulutus on erinomainen ja lyhyt läpileikkaus kaikille laadusta kiinnostuneille.
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.
Compass Group huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.
Ilmoittautuminen ja peruutusehdot
Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.
Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.
Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.
Koulutuksesta sanottua
Tutustu myös näihin kursseihin
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Järjestämme koulutusta sekä julkisena kurssina että yrityskohtaisesti räätälöitynä toteutuksena.