Miksi palveluprosessit sakkaa - palveluprosessien lainalaisuudet

Koulutuksen tavoitteena on tunnistaa vaihtelun vaikutus päivittäiseen toimintaan. Vaihtelun ymmärtäminen, visualisoiminen ja määrällistäminen on keskeistä. Kurssilla opitaan kuvaamaan ja tunnistamaan prosessien vaihtelu sekä jakamaan sen avulla prosessi ennustettavaan ja ei-ennustettavaan tilaan. Tämän jälkeen osataan kohdentaa oikeat toimenpiteet oikeaan prosessiin.
Kurssilla opitaan ymmärtämään, kuinka vaihtelu aiheuttaa jonoutumista ja kuinka jono muodostuu. Kurssilla käydään läpi perus jonomalli ja opitaan sen avulla ymmärtämään paremmin jonon muodostumista ja mitä pitäisi tehdä, jotta jonot lyhentyisivät.
Lisäksi tutustutaan prosessien ja käytettävissä olevien resurssien käyttäytymiseen tehdasfysiikan ja operaatiotieteiden näkökulmasta. Prosessien käyttäytymisen ja vaihtelun tunnistaminen auttaa johtajaa, päällikköä tai työnjohtoa tekemään parempia päätöksiä ja helpottaa tuottamaan päivittäiset tavoitteet sekä ongelmatilanteessa ymmärtämään juurisyyt epäonnistumisen taustalta.
Kurssilla opitaan ymmrtämään prosessien perusdynamiikkaa eli WIP, TH ja CT:n välisiä riippuvuuksia. Nämä sidotaan yksinkertaiseen nopalla demonstroituun esimerkkiprosessiin ja tarkastellaan tätä ilmiötä: kuinka WIP ja TH saa aikaan CT:n.
Lopuksi esitellään malli, minkä avulla voidaan arvioida laatuvikojen aiheuttaman uusintatyön (rework) vaikutus jonoutumiseen. Tässä sidotaan vaihtelu ja sen sen kasvaminen, jonomalli sekä WIP, TH ja CT yhteen.
8:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
9:00 Vaihtelu, onko sitä ja miten se kuvataan
keskiarvo, keskihajonta ja jakauma
1 ja 2 momentti
10:00 Tilastollinen prosessin ohjaus – SPC
erityissyy ja satunnaissyy – ei-ennustettava ja ennustettava prosessi
11:00 Jonoutuminen
VUT-yhtälö
laskuharjoitus
12:00 Lounas
13:00 Littlen laki – prosessien perusdynamiikka
Riippuvuussuhteet ja Best Case ja Practical Worst Case
14:15 Kahvi
14:45 Harjoitusdemo: Noppapeli
Laatuvikojen/ uudelleen tekemisen vaikutusLaatuvikojen vaikutuksen arvioiminen jonoutumiseen
Yhteenveto ja loppukeskustelu
16:00 Tilaisuus päättyy
Antti Piirainen

Kouluttaja
Antti Piirainen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtainen laatukoulutus

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.

Lisätietoa

Tarjoamme

Koulutuksen tavoitteena antaa tietoa eri tyyppisistä vaihteluista sekä niiden vaikutuksesta asiakastyytyväisyyteen ja prosessien tuottavuuteen sekä luoda yleiskuvaa palvelu- ja tuotantoprosessien käyttäytymisestä.

Hyödyt kurssista ovat moninaiset
KENELLE KOULUTUS SOVELTUU
MONIMUOTOINEN OSALLISTUMISTAPA

Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

ELÄMYKSELLINEN KOULUTUSPAIKKA

Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

LAADUKKAAT TARJOILUT

Compass Group huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.

 

Peruutus

Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Erityisruokavalio

Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Koulutuksesta sanottua

Ei arvosteluita.