Ennalta ehkäise poikkeamat ja virheet – ohjaa prosessia laatutaululla ja SPC:llä
Käytäntöä ja käytännöllistä teoriaa yhdistävä Ennalta ehkäise poikkeamat ja virheet – ohjaa prosessia laatutauluilla ja SPC:llä on kuuden kurssipäivän koulutuskokonaisuus, jonka tarkoituksena on auttaa ymmärtämään tilastollisen ohjauksen merkitystä ja käytännön soveltamista prosessien kehittämisessä ja stabiloinnissa. Koulutuspäivät sisältävät oppimista edistäviä demonstraatioita, laskuharjoituksia ja oikeita esimerkkejä sovellutuksista.
Koulutuksessa opeteltava perusmenetelmä laadun kehittämiseksi ja toiminnan stabiloinniksi on moderni laatutaulu, joka mahdollistaa toimenpiteiden oikein kohdistamisen ja parantamisen integroinnin osaksi päivittäistä prosessien johtamista. Laatutaulu muodostaa kehyksen parannukselle ja ongelmanratkaisulle, sekä toimenpiteiden seurannalle ja niiden tehokkuuden varmistamiselle ja siirtymisen pois kaaoksen ja reagoinnin stressaavasta kierteestä.
Koulutus pidetään kolmessa jaksossa 3+2+1, joiden välissä osallistujat tekevät soveltavaa harjoitustyötä organisaatiossaan ja harjoittelevat mm. laatutaulun ja sen käytön rakenteiden luomista oman organisaationsa oikeaan prosessiin.
Koulutus voidaan pitää myös yrityskohtaisena. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!
Mikä ihmeen tilastollinen ohjaus?
Tilastollinen prosessien ohjaus (SPC) ja stabiilisuus ovat laatutekniikan ja myös lean-menetelmien (TPS) pohja, joka auttaa varmistamaan ennakoitavan laadun ja toiminnan.
Prosessien tilastollisen ohjauksen (Stasticial process control) teoriaa on tutkittu ja kehitetty yli 100 vuoden ajan, eikä toistaiseksi ole löydetty parempaa menetelmää, jolla voitaisiin varmistaa virheiden tai vaihtelun luokittelun onnistuminen niin, että toimenpiteet kohdistuisivat oikein vähentäen virheitä ja parantaen onnistumista. Tähän perustuu myös koulutuksessa sovellettava laatutaulu, jonka tarkoitus on varmistaa, että tehtävä reagointi on oikeanlaista ja vie haluttuun lopputulokseen.
Ihminen luonnostaan kuvittelee toimenpiteidensä pienentävän virheitä tai vähentävän vaihtelua, mutta käytäntö näyttää, että päinvastainen on useimmiten totta. Virheet ja vaihtelu lisääntyvät, eikä vähene totutuilla perinteisillä menetelmillä. Ilman tilastollisen ohjauksen soveltamisesta, ei voida prosesseja parantaa tai varmistua niiden kyvystä täyttää asiakkaan vaatimuksia. Väärin reagointi johtaa väistämättä huonompaan lopputulemaan. Tilastollinen ohjaus tuo rajat ja määrittää, milloin reagointi on järkevää ja milloin ei!
Virheiden ja vaihtelun tilastollinen käsittelyn puute ovat vähän ymmärretty muuri prosessien parantamiselle. Termi on pelottavan kuuloinen sanahirviö, joten voitaisiin puhua myös prosessien käyttäytymisen ymmärtämisestä, kuten Donald Wheeler on ehdottanut. Tämä tilastollinen näkökulma tuo uuden tavan ajatella ja mahdollisuuden lisätä ymmärrystä prosesseista ja niiden käyttäytymisestä lyhyessä ajassa.
1. jakso: 3.-5.12.2025
2. jakso: 19.-20.1.2026
3. jakso: 13.2.2026
Koulutuksen kesto on 6 päivää.
Ensimmäinen jakso käsittelee tilastollisen ohjauksen perusteita ja tarkoitusta. Ensimmäisen päivän aikana on tarkoitus ymmärtää miksi lähestymistä tarvitaan, ja mitkä ovat väärän reagoinnin seuraukset prosessien vaihteluun ja virheisiin. Jakson päivissä 2-3 syvennytään tilastollisen ohjauksen soveltamiseen laatutaulun ja sen mahdollistaman poikittaisohjauksen muodossa. Lisäksi harjoitellaan perusmenetelmiä erityissyyongelmien ratkaisuun ja niiden toteuttamiseen osana prosessin palautelenkkiä laatutaulun avulla. Osallistujat saavat välityön opiskellun teorian soveltamisesta ja laatutaulun rakentamisesta omaan prosessin.
8:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
9:00 | Avaus, esittely ja ohjelma Johdanto laatuun Laadun moderni määritelmä Prosessikäsite (IPO) Tarkastuksen rajoitteet ja ongelmat Johdanto tilastolliseen lähestymiseen Prosessit ja vaihtelu Shewhartin ongelma ja ratkaisu Tilastollinen prosessin ohjaus (SPC) Perusteoria ja vaihtelun luokittelu Erottelu vs. parannus Ohjauskorttien/käyttäytymiskuvaajien rooli Väärin reagoimisen seuraukset |
12:00 | Lounas |
13:00 | Harjoitus: Virheellisen toiminnan seuraukset |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Harjoituksen purku ja johtopäätökset Prosessien stabiloinnin merkitys Väärä reagointi käytännössä Kertaus ja loppukeskustelu |
16:00 | Päivä päättyy |
8:15 | Päivän aloitus |
Kertaus päivästä 1 Tilastollinen stabiilisuus ja virheet Laatutaulujen historia lyhyesti Kehittyminen ja tulokset Laatutaulujen idea ja tarve Välttämättömyys virheiden ehkäisyssä Pitkittäinen ja poikittainen laadun ohjaus |
|
12:00 | Lounas |
13:00 | Harjoitus: ”Huolellisuuden tehdas” |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Harjoituksen purku ja havainnot Laatutaulujen luominen ja tiedon keruu Taulujen sijoittaminen Kertaus ja loppukeskustelu |
16:00 | Päivä päättyy |
8:15 | Päivän aloitus |
Kertaus päivistä 1-2 Laatutaulun käyttöönottoprosessi Valmistelu Virhetietojen keräys Laatutaulun analysointi ja käyttö C-rajojen luonti Ongelmanratkaisu ja parannus laatutaululla Tiedon yhdistäminen ongelmanratkaisuun Ongelmanratkaisuprosessi Yleiset työkalut ongelmanratkaisussa |
|
12:00 | Lounas |
13:00 | Ongelmanratkaisu ja parannusmenetelmät Erityissyy-perustaiset ongelmat Satunnaissyy-perustaiset ongelmat Harjoitus: Ongelmanratkaisu |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Esimerkkejä laatutaulujen käytännön sovelluksista Välityön tehtävänanto: virhedata ja laatutaulu Kertaus ja loppukeskustelu |
16:00 | Päivä päättyy |
Koulutuksen toisessa jaksossa käsitellään jatkuvien lukujen ja variaabelidatan käyttöä osana tilastollista ohjausta. Jakson aikana perehdytään yleisiin variaabelidatalla sovellettaviin ohjauskortteihin ja niiden käyttöön. Lisäksi tarkastellaan ohjauskorttien käyttöä yksinkertaisena oppimisen ja testauksen menetelmänä, sekä käytännön kysymyksiä ohjauskorttien soveltamisesta. Osallistujat saavat välityön opiskellun teorian soveltamisesta ja laatutaulun edelleen kehittämisestä omaan prosessin.
8:15 | Päivän aloitus |
Kertaus jaksosta 1 Välitöiden esittely |
|
10:00 | Prosessin neljä tilaa Tilastollisen ohjauksen muuri Tilastollisen mallin ja ohjauksen erot Variaabelikortit ohjauksessa I-MR, X-R, X-S Kortin valinta Alaryhmien kortit: X-R Käyttö Laskentaharjoitus Kortin tulkinta |
12:00 | Lounas |
13:00 | Yksittäisten havaintojen kortti I-MR Hyödyt ja rajoitteet Soveltuvuus eri datoille Harjoitus: Datan keruu ja rajojen laskenta |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Ohjauskortin käyttö prosessin stabiloinnissa Valmistelu ja käyttö Esimerkkejä Kertaus ja loppukeskustelu |
16:00 | Päivän päätös |
8:15 | Päivän aloitus |
Kertaus Harjoitus: ennustiko data tulevaisuutta? (katapultti) Ohjauskorttien käyttö Rajojen uudelleen laskenta Näytteenotto Mittausepävarmuudet Erityissyiden säännöt Yleiset väärinkäsitykset Tilastollisen ohjauksen kehittyminen Ekonominen päätöksenteko (Shewhart) Satunnaisuuden arvostelu (Deming) Prosessien käyttäytyminen (Wheeler) |
|
12:00 | Lounas |
13:00 | Prosessin kyvykkyyden ymmärtäminen Asiakasvaatimukset ja vaihtelu Suorituskyvyn arviointi ohjauskortilla |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Harjoitus: parantaminen ja testaus ohjauskortin avulla (katapultti) Harjoituksen purku ja johtopäätökset Ohjelmistojen käyttö Välityön tehtävänanto: laatutaulu ja variaabelidata Kertaus ja loppukeskustelu |
16:00 | Päivän päätös |
Kolmannessa jaksossa osallistujat esittelevät omien harjoitustöiden lopputuleman ja keskeiset niistä saadut opit. Täydentävänä sisältönä tarkastellaan joitain erityistilanteita, joihin voidaan ohjauskorttien käytössä käytännössä törmätä ja tutustutaan analyyttiseen ongelmanratkaisuun ja uuden tiedon luomiseen satunnaisvaihtelun ongelman tilanteessa kokeellisesti. Lisäksi tarkastellaan ohjauskorttien ja rajojen käyttöä osana johdon mittareita, sekä tehdään kattava kertaus kurssin sisällöstä.
8:15 | Päivän aloitus |
Lyhyt kertaus jaksoista 1 ja 2 Töiden esittely ja keskustelu havainnoista |
|
11:00 | Ohjauskorttien erityistilanteita Mediaanikortit Autokorreloitunut data Vaihtelun pienentäminen ja analyyttinen tutkimus Oppimisen prosessi Satunnaisvaihtelun luonne |
12:00 | Lounas |
13:00 | Johdanto koesuunnitteluun Harjoitus: useiden tekijöiden testaaminen kokeella (paperihelikopteri) |
14:00 | Kahvitauko |
14:30 | Harjoituksen purku ja johtopäätökset Ohjauskortit johdon mittareissa ja tauluilla Visualisoinnin hyödyt Ohjauskortit vs. käyttäytymiskuvaajat? Kertaus kurssin sisällöstä Loppukeskustelu Todistusten jako |
16:00 | Tilaisuus päättyy |

Koulutuksen vaatimukset
Opiskelijoilla tulisi olla käytössään kannettava tietokone ja Minitab-ohjelmisto koulutuksen lähijaksoilla.

Kouluttaja
Matti Pesonen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena.Pyydä tarjous.
Lisätietoa
Opi ymmärtämään tilastollisen ohjauksen merkitystä ja käytännön soveltamista prosessien kehittämisessä ja stabiloinnissa.
Koulutuksen jaksojen välissä osallistujat tekevät soveltavaa harjoitustyötä organisaatiossaan ja harjoittelevat mm. laatutaulun ja sen käytön rakenteiden luomista oman organisaationsa oikeaan prosessiin.
Koulutuspäivät sisältävät oppimista edistäviä demonstraatioita, laskuharjoituksia ja oikeita esimerkkejä sovellutuksista.
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.
Compass Group huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.
Koulutuksesta sanottua
Ei arvosteluita.
Tutustu myös näihin kursseihin
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Järjestämme koulutusta sekä julkisena kurssina että yrityskohtaisesti räätälöitynä toteutuksena.