Laadun suunnittelu ja systemaattinen innovointi (TRIZ) kehitystoiminnan tukena -koulutus

Tohtori Joseph M. Juran on kehittänyt erinomaisen laadun suunnittelun prosessin. Tämä universaali prosessi soveltuu toimialariippumattomasti uuden liiketoiminnan kehittämisen rungoksi.

Liiketoiminnan tarpeiden (Business Needs) ja Asiakastarpeen (Customer needs) tunnistamisen jälkeen tarvitaan jokin läpimurto – uudistus -, joka on jokin houkutteleva ominaisuus, millä täytetään asiakkaan tarve. TRIZ-menetelmä auttaa tunnistamaan hyvät ideat huonoista.

Genrich Altshuller kehitti menetelmän, joka tunnetaan siis nimellä TRIZ (venäjä: Theoria Resheneyva Isobretatelskehuh Zadach -Theory of Inventive Problem Solving) ja huomasi, että innovaatioiden takaa on löydettävissä algoritmi millä voidaan tunnistaa ja ratkaista ristiriitoja.

Altshullerin tutkimusten mukaan ongelmiin on:

  1. Ilmeinen tai perinteinen ratkaisu (32%): Ratkaisumenetelmä on hyvin tunnettu spesialistien piirissä
  2. Pieni uudistus (innovation) sisältyy nykyiseen paradigmaan (45 %): Parannus nykyiseen systeemiin, tavallisesti kompromissi/ristiriita (controdiction)
  3. Oleellinen uudistus (innovation) nykyiseen teknologiaan (18%): Oleellinen parannus olemassa olevaan systeemiin.
  4. Uudistus nykyisin käytössä olevan teknologian ulkopuolelta (4%): Vaatii suunnitelman uuden sukupolven, jossa käytetään tiedettä, ei teknologiaa
  5. Tuntemattoman keksiminen (1%): Vaatii suuren keksinnön (invent) uuden tieteen avulla.

Luovuus perustuu ensisijaisesti tietoon kohteesta, tässä tapauksesta tekniikasta. Tutkimalla kohteen kehityslakeja voidaan muotoilla ohjeita ongelmien ratkaisemista ja systeemien kehittämistä varten.

Ihmiset voivat oppia ohjeita ja luovuus loppuu olemasta mystiikkaa.

Tässä yhteydessä keskitytään TRIZ-teoriaan, ajatusmalliin ja toimintatapaan, pitkien algoritmien ja ratkaisujen sijaan.

8:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
9:00 Avaus ja esittelyt
Johdanto laadun suunnitteluun
Laadun suunnitteluprosessi
Juranin Trilogia: laadun suunnittelu, laadun ohjaus ja laadunparantaminen
Laadun kaksi näkökulmaa ja kolme rajaa
Ominaispiirteen tunnistaminen ja käyttäytyminen ajanfunktiona
Asiakastarve ja kriittinen laatuvaatimis – VOC-prosessi
KANO-malli
TRIZ – menetelmä
Johdatus TRIZ-menetelmään – 5 keskeistä periaatetta
12:00 Lounas
13:00 Ristiriita, mitä se on?
Harjoitus: ristiriidan tunnistaminen
14:30 Kahvi
15:00 Resurssi, mitä se on?
Harjoitus: resurssin tunnistaminen
Ideaaliratkaisu ja tekniset systeemin kehityslait
Innovatiiviset kehitysperiaatteet
Loppuyhteenveto
16:00 Tilaisuus päättyy

 

Antti Piirainen

Kouluttaja
Antti Piirainen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtainen laatukoulutus

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.

Lisätietoa

TRIZ-MENETELMÄ TUTUKSI

Ideoita syntyy, mutta joukosta on vaikea löytää käyttökelpoiset ideat. Kun ideoita on paljon, joukossa on ratkaisuja, mistä tiedetään mikä tai mitkä ovat hyviä ratkaisuja.​ Uusien ideoiden ja käyttökelpoisten innovatiivisten ratkaisujen tuottaminen on vaikeaa.

TAVOITE

Koulutuksen tavoitteena on osallistuja ymmärtää laadun suunnitteluprosessin merkityksen uuden tuotteen tai palvelun suunnittelussa, kilpailukykyisen tuotteen luomisessa.

KENELLE KOULUTUS SOVELTUU

Koulutus soveltuu erinomaisesti suunnittelijoille ja muille aiheesta kiinnostuneille.

MONIMUOTOINEN OSALLISTUMISTAPA

Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

ELÄMYKSELLINEN KOULUTUSPAIKKA

Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

LAADUKKAAT TARJOILUT

Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.

 

Peruutus

Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Erityisruokavalio

Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Koulutuksesta sanottua

Ei arvosteluita.

Pyydä kurssista yrityskohtainen tarjous

Järjestämme koulutusta myös yrityskohtaisesti räätälöitynä toteutuksena. Ota yhteyttä ja kysy lisää!