Miksi palveluprosessit sakkaa?

Koulutuksen tavoitteena on tunnistaa vaihtelun vaikutus päivittäiseen toimintaan. Vaihtelun ymmärtäminen, visualisoiminen ja määrällistäminen on keskeistä vaihtelun hallinnassa ja päivittäisten erilaisina näkyvien tilanteiden ymmärtämisessä. Tohtori Donad J. Wheelerin erittäin suositun kirjan nimi on osuva: Understanding Variation – The Key to Managing Chaos

Kurssilla opitaan kuvaamaan ja tunnistamaan prosessien vaihtelu sekä jakamaan sen avulla prosessi ennustettavaan ja ei-ennustettavaan tilaan. Tämän jälkeen osataan kohdentaa oikeat toimenpiteet oikeaan prosessiin.

Kurssilla opitaan lisäksi ymmärtämään, kuinka vaihtelu aiheuttaa jonoutumista ja kuinka jono muodostuu. Jonot ovat seurauksia, eivät syitä. Ymmärtämällä syyt ja niihin vaikuttavat tekijät yhdessä vaihtelun kanssa saadaan keino ymmärtää ja hallita päivän jatkuvaa kiirettä ja aikataulupainetta.

Jonoutumiseen, käytettävissä olevien resurssien käyttäytymiseen ja prosessien lainalaisuuksiin tutustutaan tehdasfysiikan ja operaatiotieteiden näkökulmasta.

Prosessien käyttäytymisen ja vaihtelun tunnistaminen auttaa johtajaa, päällikköä tai työnjohtoa tekemään parempia päätöksiä ja helpottaa tuottamaan päivittäiset tavoitteet sekä ongelmatilanteessa ymmärtämään juurisyyt epäonnistumisen taustalta.

Kurssin tavoitteena on oppia ymmärtämään prosessien perusdynamiikkaa eli keskeneräisen työn (Work in Prosess, WIP), läpimenon (Throughput, TH) läpimenon (throughput – TH) suhdetta käytettävissä olevaan kapasiteettiin eli pullonkaulaan sekä  jaksoajan (Cycle Time, CT) välisiä riippuvuuksia ja läpimenoajan (Lead Time, LT) muodostumista ja realistista mahdollisuutta.

Näitä opitaan yksinkertaisen esimerkin ja ryhmässä yhdessä suoritettavan demonstraation avulla.

Erityyppiset ongelmat, kuten laatuongelmat, häiritsevät päivittäistä toimintaa ja aiheuttavat sisäistä ärsytystä sekä asiakastyytymätttömyyttä. Koulutuksen lopussa esitellään malli, minkä avulla voidaan arvioida laatuvikojen aiheuttaman uusintatyön (rework) vaikutusta jonoutumiseen ja vasteaikoihin.

Koulutuksen tavoitteena on luoda yleiskuva palvelu- ja tuotantoprosessien käyttäytymisestä sekä tarjota tietoa eri tyyppisistä vaihteluista ja niiden vaikutuksesta asiakastyytyväisyyteen ja prosessien tuottavuuteen.

Yrityskohtainen koulutus tästä koulutuksesta

Tilaa yrityskohtainen koulutus omalle porukalle hintaan 2900 euroa + Alv 25,5 %. Koulutus pidetään paikan päällä tilaajan järjestämissä tiloissa sisältäen kaikki koulutuksen kustannukset.

8:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
9:00 Vaihtelu, onko sitä ja miten se kuvataan
keskiarvo, keskihajonta ja jakauma
1 ja 2 momentti
10:00 Tilastollinen prosessin ohjaus – SPC
erityissyy ja satunnaissyy – ei-ennustettava ja ennustettava prosessi
11:00 Jonoutuminen
VUT-yhtälö
laskuharjoitus
12:00 Lounas
13:00 Littlen laki – prosessien perusdynamiikka
Riippuvuussuhteet ja Best Case ja Practical Worst Case
14:15 Kahvi
14:45 Harjoitusdemo: Noppapeli
Laatuvikojen/ uudelleen tekemisen vaikutusLaatuvikojen vaikutuksen arvioiminen jonoutumiseen
Yhteenveto ja loppukeskustelu
16:00 Tilaisuus päättyy
Antti Piirainen

Kouluttaja
Antti Piirainen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtainen laatukoulutus

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.

Lisätietoa

Tarjoamme

Koulutuksen tavoitteena antaa tietoa eri tyyppisistä vaihteluista sekä niiden vaikutuksesta asiakastyytyväisyyteen ja prosessien tuottavuuteen sekä luoda yleiskuvaa palvelu- ja tuotantoprosessien käyttäytymisestä.

Hyödyt kurssista ovat moninaiset

Kurssi johdattaa ymmärtämään prosessien käyttäytymistä palveluprosessien lainalaisuuksien avulla. Tiedätkö, mitä sinun tulisi tietää prosessien käyttäytymisestä? Kuinka saisit osaston prosessit hallintaan? Opit ymmärtämään ja hallitsemaan kaaosta paremmin sekä ymmärtämään mitkä tekijät vaikuttavat vasteaikaan. Opit myös ymmärtämään jonoja ja niiden hallitsemista.

KENELLE KOULUTUS SOVELTUU

Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka haluvat saada yleiskuvaa vaihtelusta ja sen vaikutuksesta palvelu- ja tuotantoprosesseihin. Kurssi soveltuu yhtä hyvin työnjohdolle, keskijohdolle että johtajille tai omistajille. Vaikka koulutuksessa esitellään kaavoja tai puhutaan matemaattisista vaihelua kuvaavista termeistä, laskeminen ei ole keskiössä. Ilmiöistä puhutaan, kuvataan yhtälöillä kuvataan syy-seuraus -suhteet ja niitä demonstroidaan, yleiskuvan saavuttamiseksi.

MONIMUOTOINEN OSALLISTUMISTAPA

Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

ELÄMYKSELLINEN KOULUTUSPAIKKA

Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

LAADUKKAAT TARJOILUT

Compass Group huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun.

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.

 

Peruutus

Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

Erityisruokavalio

Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Koulutuksesta sanottua

Ei arvosteluita.

Kiinnostuitko koulutuksesta?

Järjestämme koulutusta sekä julkisena kurssina että yrityskohtaisesti räätälöitynä toteutuksena.