Moderni T&K - Design for Six Sigma
Oletko suunnittelemassa uutta tuotetta tai palvelua? Vai eikö olemassa olevan parantaminen enää onnistu?
Tuotekehityksen ja yritysten haasteena on, kuinka lanseerataan menestyvä tuote samalla, kun joudutaan tekemään kompromisseja suunnittelun, iteroinnin, tutkimuksen, määrittelyn ja testauksen osalta. Tärkeät kysymykset ovatkin: mitä pitää lähteä suunnittelemaan, kuinka kerrotaan suunnittelulle sekä kuinka tässä kaikessa onnistutaan.
Kaikki lähtee asiakkaasta ja asiakkaan tarpeen tuntemisesta ja toiminnan suunnittelusta tämän perusteella. Design for Six Sigma (DFSS) tarjoaa modernin suunnitteluprosessin työkaluineen suunnittelun tueksi. Moderniin laatuun kuuluu kolme kokonaisuutta, laadun suunnittelu, laadun hallinta ja laadun parantaminen, DFSS tarjoaa menetelmän ja työkalut laadun suunnitteluun.
Ja muistathan, että kun laatu suunnitellaan sisään tuotteeseen tai palveluun, minimoituvat myös huonosta laadusta aiheutuvat kustannukset.
Optimoi suunnitteluprosessit
Design for Six Sigma (DFSS) on uuden sukupolven suunnittelumetodi, joka sisältää Six Sigman tavoin uuden suunnitteluprosessin PIDOV ja lukuisan määrän uusia suunnittelun ja tuotekehityksen menetelmiä ja työkaluja.
DFSS optimoi suunnitteluprosessin niin, että saavutetaan Six Sigma -suoritusarvo ja samalla integroidaan Six Sigma -ominaisuudet uuteen tuotteeseen.
Tohtori Joseph Juran kuvaa laadun suunnittelun prosessin. Laadun suunnittelun universaali prosessi lähtee liiketoiminnasta ja päätyy riittävän suorityskyvyn omaavan tuotteen ja valmistusprosessin validointiin. DFSS-koulutus noudattelee tätä prosessia ja tuo konkreettisia työkaluja tämän prosessin tueksi.
Tuotekehityksen ja suunnittelun haaste on ennustaa asiakastarve oikein.Tärkeä osa onnistumista on ymmärtää asiakastarve oikein.Tarve ei useinkaan ole se, mitä asiakas sanoo, vaan täytyy ymmärtää syvällisemmin asiakkaan tarve. Tätä kutsutaan asiakkaan ääneksi –VOC, Voice of Customer.
Yksi yleisimmistä ongelmista on asiakastarpeen väärin tunnistaminen.Tästä seuraa se, että kaikki työ mitä tehdään tästä eteenpäin, valuu pääasiassa hukkaan. Asiakastarpeen tunnistamisen jälkeen se tulee testata.
Koulutuksen ensimmäisessä jaksossa keskitytään asiakkaan äänen tunnistamiseen sekä käytännön työkaluihin ja konsepteihin, joilla onnistumista voidaan parantaa. Asiakastarpeen tunnistaminen ei riitä, vaan tämä täytyy muuttaa konkreettiseksi suunnitelmaksi, kuinka tuote tehdään. Suunnitelman täytyy olla sellainen, että tuote on valmistettavissa. Tilastollisessa päätöksenteossa arvioidaan pienellä näytteellä asiakassegmenttejä. Samalla arvioidaan, kuinka tutkittavat asiat toimivat tulevaisuudessa. Tässä jaksossa opitaan tilastollisten menetelmien soveltamista osana tutkimus ja kehitys sekä suunnittelutoimintaa.
Koulutuksen toinen jakso keskittyy uuden tuotteen suunnitteluun ja olemassa olevien suunnitteluongelmien ratkaisemiseen.TRIZ-menetelmä yhdessä monimuuttujakokeiden kanssa ovat erittäin hyvät ja konkreettiset työkalut uuden, jopa toimialallasi innovatiivisen ja toimivan tuotteen kehittämisessä.
Elinkaareen tai tuotteiden suunnitelluissa olosuhteissa toimivuuden vaade kasvaa jatkuvasti. Ei riitä, että tuote toimii hankkiessa tai toimitettaessa, vaan elinkaaren painoarvo niin taloudellisessa kuin ympäristönäkökulmassa kasvaa (lifecycle analysis). Luotettavuustekniikka käsittelee elinkaarenaikaista tuotteen toimivuutta. Kolmannessa jaksossa keskitytään riskiarvioon ja luotettavuuden arvioinnin työkaluihin. Minitab pitää sisällään kattavan ja käyttökelpoisen luotettavuusanalyysien työkalupakin suunnittelijan tai tuotekehittäjän salkkuun.
Neljäs jakso keskittyy toleranssien määrittämiseen.Toleranssien asettaminen ja sovittaminen tuotteen komponenttien valmistusprosesseihin soveltuvaksi ovat yksi merkittävimmistä laatu ja kustannus näkökulmista. Ilman soveltuvia toleransseja on turha haaveilla Six Sigma -tason tuotteista ja edullisista kustannuksista.
Suunnittelua tukevat lomakkeet
Usein ollaan tilanteessa, että suunnitelmat ovat olemassa, mutta valmistus ei onnistu ja tarvitaan joukko muutoksia ennen kuin valmistaminen voi alkaa. Koulutus pitää sisällään lomakkeet, työkalut ja statistiikan, jotka yhdistettynä kyvykkääseen tiimiin parantavat suunnitteluprosessia.
Keskeiset näkökulmat
1. Haaste on tunnistaa asiakastarve ja sitoa se liiketoimintaan. Tähän vastataan määrittelemällä liiketoimintaa tukeva liiketoimintatapaus – Business Case – ja asiakkaan tarpeen tunnistamiseen käytetään Quality Function Deployment (QFD) systeemiä ja laatutaloa, House of Quality
2. Haaste on päästä uuden kehittämisessä yli itsestäänselvyyksien. Tähän koulutuksessa vastataan TRIZ-menetelmän – Theory of Inventive Problem Solving – tuomalla viiden kohdan ja viiden näkökulman lähestymisellä: ristiriita, resurssit, ideaaliratkaisu, kehityslait ja innovatiiviset periaatteet. Suunnitelman toimivuus ja ideoiden vaikuttavuus varmistetaan monimuuttujatekniikan, Design of Experiments (DOE), avulla.
3. Haaste on, kuinka varmistetaan, että tuote toimii ja kestää suunnitelluissa olosuhteissa suunnitellun elinkaaren. Tähän vastataan luotettavuustekniikan – Realibility Engineering – periaatteiden oppimisella ja soveltamisella. Koulutuksessa opiskellaan Minitab-avusteisesti luotettavuustekniikan keskeiset analyysit.
4. Haaste on tuotteen kokoonpantavuus ja riittävän suorituskykytason suunnittelu. Koulutuksessa käsitellään toleranssisuunnittelua, sen merkitystä ja keinoa tuotteen toleranssien määrittämisessä. Toleranssien määrittelyssä tarvitaan siirtofunktio, joka voi olla karkeasti kolmea tyyppiä. Koulutuksessa harjoitellaan kaikkien näiden tyyppien käyttöä ja analyysiä Minitab ja Workspace -avusteisesti Monte Carlo -simulointia apuna käyttäen.
Koulutuksen toteutustapa
Koulutuksessa käytetään menetelmänä luentoja, workshopeja, harjoituksia sekä henkilökohtaista ohjausta. Koulutus muodostuu lähijaksoista sekä näiden välissä olevista harjoittelujaksoista. Harjottelujaksojen aikana opiskelijat tekevät kevyen harjoitustyön, jonka tarkoituksena on syventää oppimista ja sitoa teoria käytäntöön. Koulutuksessa ja harjoitusprojektin aikana suoritetaan ryhmätöitä.
1. jakso: 29.-31.1.2025
2. jakso: 4.-5.3.2025
3. jakso: 7.-8.4.2025
4. jakso: 8.-9.5.2025
Final-päivä: 12.6.2025
Koulutuksen kesto on 10 päivää.
1. päivä
08:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
09:00 | Esittely ja avaus Mitä Six Sigma on? Mitä DFSS on? Johdatus DFSS:aan DFSS:n pohja – Juranin trilogia |
12:00 | Lounas |
13:00 | DFSS suunnitteluprosessin vaiheet PIDOV prosessi ja vaiheiden tarkoitus PIDOV -prosessin keskeiset työkalut |
14:30 | Kahvi |
15:00 | Minitab ja tilastotekniikan perusteet Minitabin käyttäminen Perustilastotekniikka ja normaalijakauma Navigointi Datan tuominen Minitab ohjelmaan Tilastollinen prosessinohjaus – SPC
Poikkeama teoria ja ennustettavuus
Ohjauskortin luominen – I-kortti ja mR-kortti
Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
2. päivä
08:15 | Minitab jatkuu Prosessin normaalisuuden, stabiilisuuden ja kyvykkyyden määrittäminen Tilastollinen päätöksenteko Luottamusväli – tilastollinen päätöksenteko Näytekoko 2 näyte t-testi |
11:30 | Lounas |
12:30 |
Tilastollinen päätöksenteko
ANOVA -analyysi
Regressioanalyysi
Plan: Projektin luomien ja tavoitteiden asettaminen
Liiketoimintatapauksen luominen ja projektille liiketoimintatavoitteiden asettaminen
|
14:00 | Kahvi |
14:30 | Identify: Asiakkaiden ja CTQ:n tunnitaminen VOC ja CTQ QFD – Quality Function Deployment Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
3. päivä
08:15 | QFD-toteutusprosessi VOC:n tunnistaminen Kaikaku VOC-diagrammien ja matriisin luominen Workshop: Kaikaku ja VOC |
11:30 | Lounas |
12:30 | Tuotteen suunnittelu Korrelaatiomatriisin täyttäminen Matriisin laskennat ja johtopäätökset Workshop: tuotteen suunnittelu ja matriisiin toteutus loppuun sekä johtopäätökset |
14:00 | Kahvi |
14:30 | Suunnitelman testaaminen (Taguchi) Kriittisten parametrien hallinta DFSS -scorecard Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
1. päivä
08:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
09:00 | Avaus ja päivän ohjelma Kertaus Välitöiden esittely Design-vaihe TRIZ ideoinnin ja konseptisuunnittelun tukena Harjoitus: soveltaminen omaan harjoitukseen |
12:00 | Lounas |
13:00 | TRIZ jatkuu DOE – mikä on DOE ja kuinka se tehdään |
14:30 | Kahvi |
15:00 | Taguchi harjoitus – dublokoe Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
08:15 | Konseptin robustisuus Kokeen luominen ja analysointi Minitabilla Taguchi-matriisit S/N -suhde ja keskiarvo Taguchi kokeen tekemin ja analysointi Minitabilla |
11:30 | Lounas |
12:30 | Harjoitus: kokeen suunnittelu omaan harjoitukseen |
14:00 | Kahvi |
14:30 | Harjoitus: kokeen luominen Minitabilla omaan harjoitukseen Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
1. päivä
08:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
09:00 |
Avaus ja päivän ohjelma
Kertaus Välitöiden esittely Design vaihe jatkuu… Luotettavuustekniikka Mitä luotettavuustekniikka on ja perusmääritelmät
Riskien tunnistaminen – Riskianalyysi FMEA FMEA:n rooli ja toteutus |
12:00 |
Lounas
|
13:00 |
Mittauksen datan laatu – mittavirhe
|
14:30 |
Kahvi
|
15:00 |
Luotettavuustekniikkaa Minitab –avusteisesti
Yleisimmät luotettavuustekniikan jakaumat ja jakaumien tunnistaminen |
16:00 |
Päivän päätös
|
08:15 | Avaus Minitab avusteinen luotettavuusanalyysi Sensuroitu ja ei-sensuroitu data Luotettavuustestien suunnittelu Monivika-analyysi Ei-parametriset jakaumamallit |
12:00 | Lounas |
13:00 | Minitab avusteinen luotettavuusanalyysi Korjattavien systeemien luotettavuus Elinkaariregressio Kiihdytetyt elinkaaridatat |
14:30 | Kahvi |
15:00 | Probit-analsyyit Takuu-analyysit Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
1. päivä
08:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
09:00 | Avaus Kertaus Välitöiden esittely Johdatus toleranssien suunnitteluun periaate ja suunnitteluprosessi siirtofunktio |
12:00 | Lounas |
13:00 | Lineaariset pinotoleranssit WC-malli Monte Carlo -simulointi |
14:30 | Kahvi |
15:00 | RSS malli Harjoitustehtäviä |
16:00 | Päivän päätös |
08:15 | Avaus Lineaarinen pinotoleranssi jatkuu… Taguchin hävikkifunktio – kustannusoptimointi Laskuharjoitus Empiirinen mallin toleroiminen Black Box -malli |
11:30 | Lounas |
12:30 | Empiirinen toleroiminen jatkuu… Validointivaihe Tuotteen ja prosessin validointi |
14:00 | Kahvi |
14:30 | Ohjaussuunnitelma Projektin päättäminen Yhteenveto |
16:00 | Päivän päätös |
1. päivä
08:30 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
09:00 | Avaus Kertaus – keskeiset DFSS -prosessin konseptit Lopputöiden esittely n. 30 min per esitys ja keskustelu |
12:00 | Lounas |
13:00 | Lopputöiden esittely jatkuu Todistusten ja sertifikaattien jako sekä kakkukahvit Yhteenveto töistä ja koulutuksesta |
16:00 | Päivän päätös |
Koulutuksen vaatimukset
Opiskelijoilla tulisi olla käytössään kannettava tietokone ja Minitab-ohjelmisto koulutuksen lähijaksoilla.
Kouluttaja
Antti Piirainen
Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI
Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.
Lisätietoa
DFSS-koulutuksessa käydään läpi suunnitteluprosessi, PIDOV ja lukuisa määrä suunnittelun ja tuotekehityksen menetelmiä ja työkaluja. Tarkoituksena on optimoida suunnitteluprosessi niin, että saavutetaan Six Sigma -suoritusarvo samalla integroiden Six Sigma -ominaisuudet uuteen tuotteeseen.
Valmennuksen kohderyhmää ovat erityisesti suunnittelu- ja tuotekehityshenkilöstö, tutkijat, sekä kehityshenkilöstö.
Design for Six Sigma -projektityön hyväksytysti suorittaneelle myönnetään arvostettu Quality Knowhow Karjalainen Oy:n Design for Six Sigma -sertifikaatti.
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä valiten itselle sopivat päivät lähi- ja etätoteutusta. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät osallistujille, jotka osallistuvat etänä.
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.
Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jokaisen makuun jotakin.
Ilmoittautuminen ja peruutusehdot
Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.
Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.
Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.
Koulutuksesta sanottua
Tutustu myös näihin kursseihin
Toteutettaisiinko tämä koulutus yrityksessäsi laajemmalle henkilöstöryhmälle?
Kaikkia julkisia kursseja ja koulutuksia järjestetään myös edullisesti yrityskohtaisina toteutuksina! Ota yhteyttä ja pyydä tarjous tarpeisiinne soveltuvasta koulutuksesta.